Vrijdag 15.09.2000 - De fietsen

37,1 km
Totaal:

ROUTE

Het bike-avontuur kan beginnen, het anders zo lastig opstaan (3u15) wordt ruimschoots gecompenseerd door de vakantiegedachte.
Om 6u40 vertrokken i.p.v. 6u15, na twee uurtjes vliegen komen we aan in Corfu stad.
Dat ging verbazend goed vooruit, Corfu ligt dan ook net voorbij Italië ten Noord-Westen van het Griekse vasteland.

Na de landing brengt een bus ons naar het 20 meter verder gelegen luchthavengebouw, in de ogen van een Griek zal het waarschijnlijk niet haalbaar zijn om deze afstand te voet te doen... Nog geen tien stappen verder bevinden we ons al aan de transportband waar na vijf minuten de eerste koffer tevoorschijn komt. De derde koffer is de onze! Na 15 meter zijn we de douane al voorbij en bevinden we ons in de buitenlucht vlakbij de taxi's. Juist geteld vijftien minuten geleden zijn we hier geland. De juiste toon is gezet want zo snel ging het nog nooit.

Een groepje taxichauffeurs aan de overkant van de straat wenkt ons en we gaan in op hun voorstel.
Onze eerste bestemming is Hellas Bike in Kato Karakiana, de organisatie waar we de fietsen hebben gehuurd. Tegen het vooraf vastgestelde bedrag van 4000 GDR vertrekken we voor een 'kort' taxiritje van +/-15 km, althans dat denken we.
Het dorpje Kato Karakiana, 15 km verder dus, blijkt een serieus probleem te zijn voor onze Griekse chauffeur. Hij vindt het niet en probeert ons tot drie maal toe ergens te droppen door ons te vertellen 'het moet hier ergens zijn'. Spijtig voor hem onderschat hij de Belgen en de lange zoektocht gaat verder. Op verschillende plaatsen stapt hij uit en gaat de weg vragen, zonder veel resultaat. Dan maar bellen denkt Gert.
We laten onze chauffeur naar het nummer van de organisatie bellen maar zijn GSM weigert. Een smoes, zo blijkt, want bij Gert lukt het van de eerste keer. We zetten de rit verder, de chauffeur is ondertussen al serieus geïrriteerd want hij ziet de anders zo zoet verdiende drachmes aan zijn neus voorbijgaan.
Als we uiteindelijk toch nog in Kato Karakiana aankomen, blijkt Hellas Bike in Stavros te liggen, 6 km. terug!

Deze keer rijden we recht op ons doel af, we kunnen niet missen, want Horst Stiglbauer (de Duitse uitbater van het kantoor op Corfu) heeft zijn beste mountainbike al voor de deur gezet.
De bedenkingen die we vooraf hadden over de lengte en kwaliteit van de fietsen worden direct in de kiem gesmoord als we het zo goed als nieuwe materiaal te zien krijgen. Perfect gewoon.

Voor de kenners: de fiets van Piet is een 23" frame (merkloos) met volledige Shimano Deore LX (9 speed) groep en een Rock Shox Jett voorvering. De fiets van Gert is een Scott Tampico van 21" met Shimano Deore componenten en verende voorvork van RST.

Bagagedragers en fietszakken waren hier niet te huur dus die hebben we meegebracht vanuit België.

Terwijl Piet aan de eerste schroef bezig is, heeft Super-Horst de eerste bagagedrager al gemonteerd. Hij mag van ons dan ook gerust de tweede afwerken, wij laden ondertussen de bagage wel over in de fietszakken. Onze koffer blijft hier een weekje op logement.

Yes, we kunnen vertrekken!

De fietsen

Tijdens onze tocht gebruiken we het boekje "Fietsen op z'n Grieks deel 3: Corfu" van Bertus Legebeke en een kaart van het eiland met een schaal van 1:100.000 van Road Editions.
Na een half uurtje fietsen langs licht hellende kronkelige weggetjes, ploffen we ons neer aan een terrasje op het schiereiland Kontokali waar we een spaghetti met te weinig saus naar binnen werken.
De volgende kilometers gaan over een vrij drukke weg tot aan het startpunt Agios Ionas. We beginnen de fiets en de versnellingen stilaan een beetje gewoon te geraken.
Na een verfrissing op een terrasje, probeert een zatte Schot ons andere routes aan te smeren, uitleggen dat we een volledige rondrit doen heeft geen zin. We proberen hem te negeren.
De eerste rit is al erg heuvelachtig met hellingen van meer dan 10%. Het is dan ook een opluchting als we na 40 km onze eerste stopplaats Paramonas bereiken.

Paramonas

Hotel Sunset biedt ons voor een prijsje van 6600 GDR een kamer met zicht op zee. Het geruis van de golven is zo verleidelijk dat we even later een frisse duik in zee nemen. Na het avondeten sluiten we de dag af met een filosofisch gesprek op ons terras onder een prachtige sterrenhemel.